9

Čím nahrazuji doplňky stravy

Z hlediska snahy dosáhnout konkrétního cíle v oblasti, která je „prošpikovaná“ různými podpůrnými doplňky stravy, jsem si na sebe upletl trochu bič. I když – vše je otázkou úhlu pohledu, proto raději budu tvrdit, že se jedná o úžasnou výzvu. Jelikož ne každý je ochoten pochopit, jak je možné v tomto případě (= veganská strava bez suplementů) výkonnostně postupovat vpřed, zkusím stručný přehled přirozených alternativ, které jsou nedílnou součástí každého mého dne:

Za nejdůležitější považuji zdroje antioxidantů. Důvod je jednoduchý – tělo produkuje nadbytek volných radikálů, sportovní aktivitou jejich množství výrazně navyšujeme, stresem dokonce násobíme.

Kromě zeleného čaje, kde jsem si oblíbil dračí perly s bohatým zastoupením katechinů (známý je antioxidant s hrozivě znějícím názvem epigallokatechingallát – EGCG), se nebojím ani bylinek (mateřídouška, květy lípy). Rčení „Je to slabé jako čaj“ neberu v potaz, respektuji princip synergismu.

4

Bylo by tragické, kdybych ve výčtu možností antioxidačních zdrojů nezmínil prakticky ten nejdůležitější – lisované zeleninové šťávy. Možnost kombinací je nesčetně, za základ považuji dvojkombinaci mrkve a červené řepy, v rámci možností přidávám další ingredience.

11

Klíčové je pít šťávy čerstvé a v několika dávkách v průběhu dne (volné radikály nikdy nespí, přísun antioxidantů by měl být proto pravidelný a neomezovat se pouze na jednu denní megadávku). Kromě obsahu antioxidačně naladěných látek mají ještě výhodu v tom, že poskytují mnoho dalších mikroživin (vitamínů, minerálů, enzymů, fytochemikálií…takže jimi v podstatě téměř plnohodnotně nahradím i multivitamíny) a energie.

Existují doplňky, které se pyšní přímo konkrétní měřitelnou hodnotou vlastní antioxidační schopnosti, nejčastěji měřené v jednotkách ORAC. Toto je na první pohled velká výhoda, které využívají (zneužívají?) především jejich výrobci a používají je jako marketingový tahák pro zvýšení prodeje. Fígl, který se mi příliš nelíbí, spočívá ve faktu, že měřená je pouze schopnost látek vychytávat kyslíkové radikály, běžně se vyskytujícímu „zbytku“ (dusíkové, hydroxy radikály aj.) bohužel není v rámci měření věnována žádná pozornost.

Šťávami z pozice jejich synergismu zajistím tělu vše podstatné, takže esa z rukávu tady tahám já.

3

Za druhou nejdůležitější skupinu látek po antioxidantech považuji adaptogeny. Jejich dopad na chování těla je naprosto fenomenální, nikdy na ně nedám dopustit. Kromě stimulačních účinků se velmi efektivně snaží navodit v organismu stav homeostázy, mají silně harmonizující dopad mj. i na autonomní nervový systém. V kvalitních doplňcích stravy se používají nejčastěji v podobě extraktů, které skutečně fungují, jejich účinek subjektivně pozná prakticky každý.

V nezpracované formě je na našem trhu poměrně dobře dostupná schizandra chinensis (klanopraška čínská) v podobě sušených plodů. I přes jejich ne úplně atraktivní hořkokyselou chuť se přemůžu a se snídaní 4-6 plodů sním. Celý den pak vypadá energeticky úplně jinak.

2

A protože si plně uvědomuji hodnotu a význam principu (opakovaně zmiňovaného) synergismu, nepohrdnu ani čajem z ženšenu.

Adaptogeny řeším jako start do dne, tedy v oblasti času snídaně, v případě nutnosti zařazuji menší dávku ještě v poobědovém čase. Nikdy je neužívám ve večerních hodinách, jelikož doba nástupu jejich účinku chvíli trvá a především působí po dlouhé hodiny. A já mám svoje noční biorytmy v úctě… Kdybych měl jednou větou shrnout důvody, proč je tak vychvaluji, bude to prosté: Adaptogeny nastartují všechny systémy v těle a udržují jejich výkonnost na vyšší úrovni než za obvyklého stavu, navíc bez vedlejších účinků. Prostě no comment.

Pro mnohé sportovce jsou stěžejními doplňky v oblasti nárůstu svalové hmoty, formování postavy či redukce nadváhy proteinové koncentráty. Na problematiku bílkovin se v budoucnu ještě zaměříme, na tomto místě pouze zdůrazním, že mi trh kromě luštěnin nabízí i specifika typu seitanu nebo české speciality pod názvem robi.

17. seitan

Abych nezapomněl – ještě jeden zdroj prozradím. Je jím lahůdkové droždí, které obsahuje přibližně 50 % bílkovin z celého objemu. To je parametr, který nemá konkurenci, proto se tuto potravinu snažím přidávat do mnoha různých receptů. Jeho kouzlo spočívá mj. i v tom, že patří mezi nejbohatší zdroje vitamínů B komplexu vůbec.

1

Mezi nejprodávanější doplňky vůbec patří stimulační látky. Prostě takové, které jsou schopny z pozice ovlivnění nervové soustavy, krevní glykémie či tlaku, případně srdečně-cévního systému podpořit mentální nebo fyzickou výkonnost. Jejich výčet by byl zbytečně dlouhý, zmíním pouze chronicky známý případ kofeinu. Na tomto místě bych mohl tvrdit, že konzumace kávy vše spraví. Protože mi ale nejde jenom o samotný výkon, ale především o zdraví, tak i jako milovník dobré kávy budu tvrdit, že tato černá tekutina není šťastným zdrojem stimulačních látek.

Raději sahám po kvalitní vysokoprocentní hořké čokoládě s minimálním obsahem cukru, která mi poskytne dostatek stimulantů působících po relativně dlouhou dobu.

10

 

A protože jsem příznivcem a vyznavačem principu synergismu, přidávám ještě čerstvé listy ginkgo biloby, které mají vazodilatační účinek a skvělým způsobem nastartují cévní systém i mozkovou aktivitu.

9

Používám je nejčastěji buď do čaje nebo jako součást smoothie.

Poslední kategorií doplňků, které neužívám, ale nahrazuji dobře dostupnou variantou, jsou anabolizéry. Na mysli mám rostlinku jménem Tribulus terrestris (Kotvičník zemní), ze které v případě nutnosti vařím čaj. Obsah fytosterolů v nich podporuje hormonální aktivitu. Subjektivně můžu souhlasit s názorem, že bylina skutečně funguje, vřele doporučuji.

V podobném duchu bychom mohli ve výčtu pokračovat dál a řešit například různé minerály, jejichž dostatek najdeme v oříšcích a semínkách nebo klíčcích, případně omega-3 kyseliny, u kterých považuji za dostačující kombinaci lněných a konopných semínek.

Příroda nabízí řešení na všechny problémy a situace, se kterými jsme konfrontováni. Naším problémem je, že tyto možnosti neznáme nebo je nevyužíváme, i když jsou dobře dostupné. Tím chci (jinak řečeno) zdůraznit fakt, že bez doplňků stravy to jde.

22 komentářů

Vložit komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *