hch06

Hříšné chvilky

Hřešit je prý lidské, říká jedno přísloví. A my jej rádi vztahujeme do vlastní reality, nejčastěji oblasti stravování. Moderní doba se snaží jakékoli úlety ze sféry racionality či rádoby normálu složitě popisovat a hledat zdůvodnění, proč máme občas neukojitelnou touhu hřešit sladkým či slaným. Dokonce umíme i obhajovat jejich existenci a označovat je pojmy jako „cheat day“ čili „hříšný den“, kdy v průběhu různých diet jednou za určitý časový interval povolíme mravy a „sežereme“ vše, na co přijdeme.

Každý takový okamžik, kdy při dlouhodobě nastaveném režimu stravování dojde k nepředvídatelné chuti na potraviny, kterým by rozum za normálních podmínek velel se vyhnout velkým obloukem, je potřeba řešit. Protože když to neuděláme, objeví se znovu. A pak zase. A bude se opakovaně vracet tak dlouho, dokud si v prostoru naší mysli nevytvoří svůj domov a nepřevezme kontrolu nad chováním organismu. V podstatě by se dalo říct, že jakákoli situace, kdy nás přepadne „žravá“, je do budoucna silně nebezpečná.

Nejlepším lékem na vše je vždy prevence. Na tu ale slyší pouze jedinci se silnou vůlí či hnacím motorem v podobě cukru nebo biče. Dnes se vyhnu složitějšímu popisování jednoduchých metod a technik, jak se definitivně zbavit jakýchkoli závislostí na nezdravém jídle. Budu předpokládat, že většina ocení především tipy, po čem ve slabé chvilce sáhnout tak, aby se obrazně řečeno „vlk nažral a koza zůstala celá“.

Na obecné úrovni dochází nejčastěji k situacím, kdy s námi zamává buď chuť na sladké, nebo naopak na slané. Ostatní odchylky nejsou tak časté. Pravdou je, že potravinářský průmysl těchto znalostí zneužívá v podobě vývoje a používání aditiv z kategorie ochucovadel a zvýrazňovačů chuti, které mají schopnost tyto závislosti ještě více zesilovat.

Existuje bezpočet důvodů (příčin), proč v těle vzniká zvýšená chuť na sladké – nedostatek vlákniny, vysoký glykemický index stravy, deficit některých minerálů (nejčastěji chromu a hořčíku), přebytek sacharidů ve stravě, emoční vypětí, nedostatek nebo přebytek pohybu…

Když už nechci řešit příčinu, ale pouze zdravě uspokojit požadavek těla, mám naštěstí několik možností. A ty samozřejmě v případě vzniku takové situace hojně využívám:

První variantou je čerstvé ovoce. Obsahuje dostatek fruktózy, která svojí sladkou chutí uspokojí aktuální potřebu, celkově nízký glykemický index podporovaný dostatkem vlákniny je jenom ku prospěchu.
Když se mnou cloumá silnější emoce (dnes už necloumá, jedná se pouze o řečnickou frázi :-), sáhnu po sušeném ovoci, nejlépe v kombinaci s ořechy. Alegoricky řečeno tím zabiju dvě mouchy jednou ranou (touha po sladkém, dodání živin).

hch01

Pokud čistě teoreticky přijde velká „krize“, stále zůstávám u (syrového) ovoce, ale zpestřím si jej horkou hořkou čokoládou. Jsem ochoten se do krve hádat, že je to x-násobně „zdravější“ varianta než spořádat jakékoli (ne)mléčné čokolády ochucené ořechy a dalšími dobrotami.

hch02
Ještě chvíli u ovoce zůstaneme. Vděčnou potravinou s vysokým zastoupením vlákniny, dostatkem sacharidů, sladkou chutí a nízkou glykémií je banán. Ten je možné rychle a jednoduše upravit i tepelně, v kombinaci s troškou medu a hořké vysokoprocentní čokolády dokáže chuťově „přebít“ nejednu technologicky zpracovanou a chemicky upravenou sladkost.

hch03

Velmi často vidím sportovce, kteří před tréninkem do sebe cpou přeslazené musli tyčinky nebo gainery. I tyto záchvaty touhy po sladkém, které účelově dodává rychlou energii, je možné nahradit mnohem lepší variantou v podobě různým způsobem připraveného smoothie.

hch04

Další možností jsou fresh džusy. Jejich aplikace se odvíjí od aktuální dostupnosti surovin a přístupu k technice, kterou je vyrábím. Výhoda spočívá v silně atraktivní chuti, kterou si můžeme sami řídit dle použitých surovin. Glykemický index je mírně vyšší než v případě čerstvého ovoce, to ale můžeme ovlivnit pomalým popíjením, při kterém se zaměříme především na samotný proces vychutnávání.

hch05

Protože mi trh poskytuje silně kvalitní možnosti i v podobě šetrně zpracovaných potravin sladkého původu, nebráním se ani těmto cestám. V průběhu prázdninové akce ale mám trochu smůlu, protože obsahují CFM syrovátkový protein – budu ale trpělivý a počkám si na veganskou variantu tyčinky, jejíž výroba je v přípravě.

hch06
Bezpochyby vznikne otázka, co dělat v případech, kdy s námi necloumá chuť na sladké, ale slané. Tady je rada skutečně velmi jednoduchá – nebýt líný a kromě vyhýbání se zvěrstvům typu klasických chipsů, popcornu či sýrových tyčinek, investovat trochu snahy do výroby domácích chipsů (které je mimochodem možné koupit ve velmi vysoké kvalitě i ve vybraných obchodech se zdravou výživou – tedy nic, co by mi zabralo čas navíc). Kombinace soli, jejíž kvalitu můžu mít plně pod kontrolou (himalájská, lávová…), s dostatkem vlákniny a dalších živin mi poskytne mnohem více, než běžně dostupné výdobytky moderní doby.

hch07

Je to skutečně tak jednoduché?

Moje odpověď zní – ano. V oblasti prevence i aktuálního řešení situace. Vždy ale pouzea za předpokladu, že chceme. Technicky vzato spektrum těchto potravin a receptů svým složením a účinky plnohodnotně nahradí jejich nezdravé protějšky. Jediný zádrhel spočívá vyvinout malou aktivitu vedoucí k zajištění těchto potravin v okamžicích, kdy je skutečně potřebujeme.

Vložit komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *