sn04

Jak na snídaně

Chceme-li dojít do cíle, je vždy potřeba udělat první krok, navíc tím správným směrem. V případě snídaní, které jsou výkladní skříní celodenního stravování, to platí dvojnásob.

Většina lidí snídaně neřeší – buď po probuzení snědí, co je k dispozici, popřípadě nejedí vůbec. Důvody tohoto počínání jsem už zrekapituloval v článku „Co rozhoduje o tom, co jím“.  Faktem je, že z mnoha důvodů je vhodné mít jasno v tom, co a jak snídat. Na následujících modelových příkladech vysvětlím způsob uvažování, který mě vede k volbě té nejlepší možné snídaně na všech úrovních:

1. Ráno se probudím s ne úplně prázdným žaludkem.

Důvodem je buď pozdější večeře, popřípadě večeře s větším množstvím bílkovin, protože následovala po večerním tréninku. Zdržím se sebezpytujících komentářů, že moje stravování je nezodpovědné a zbytečně zasahuje do kvality spánku, a raději budu řešit, co se snídaní. V této situaci mi pocit produkovaný nervovou soustavou, která je samozřejmě „napojena“ na trávicí systém, hlásí, že se vyplatí něco lehčího. V okamžiku, kdy mi žaludek řekne, že je připraven podat výkon adekvátní aktuální situaci, volím snadno stravitelnou variantu (klasicky samozřejmě bez masa, nejlépe i vajec a mléčných výrobků, v rámci prázdninové soutěže často i bez lepku) dotovanou nejlépe ovocem – například takový amarantový mls vůbec není k zahození.

sn01
2. Pokud mě v této popisované situaci čeká dopolední trénink, zaměřím celou svoji pozornost na pravidlo střídmosti.

Není totiž nic horšího, než jít s plným žaludkem cvičit. Proto už z principu ctím pravidlo „Jez do polosyta“.

Už v této fázi popisu by mělo být každému jasné, proč je nereálné chtít připravované jídelníčky počítat na obsah energie a živin. Říkám to všem svým klientům, vtloukám do hlavy studentům kurzů, přesvědčuju trh… Výsledek mého snažení padá na úrodnou půdu většinou pouze u studentů, u zbytku se mísí stav nedůvěry až výsměchu. Trend dnešní doby je natolik silný, že konvenční způsob stravování postavený na chronicky zoufalé snaze mít vše spočítané, vede tyto zoufalce k situacím, kdy to ve finále skutečně budou mít spočítané. Jinak to vyjádřit nedokážu…

3. Probudím se s prázdným žaludkem.

Tělo se v této situaci hlasitě dožaduje potravy. Pokud mám dopoledne sportovně volné, dopřeji si objemově plnohodnotnou nálož, ve které se poměr živin pohybuje (S:B:T) většinou kolem 60:20:20.
Jednou ze zajímavých variant může být omeleta se špenátem, které se ale z patřičných důvodů v průběhu prázdnin vyhýbám.

sn02

Pokud bych ve snídani zvýšil podíl bílkovin nad výše uváděný standard, budu dopoledne unavenější z důvodu náročnosti jejich trávení. Navýším-li tuky, bude tělo reagovat na všechny podněty líně a pomalu, protože mastné kyseliny obecně zpomalují proces tvorby energie v mitochondriích buněk. Děje se mi to například u cereálního smoothie nebo pečiva s avokádem a ořechy.

sn03

ALE: Pokud mám po snídani naplánován trénink – konkrétně aerobní, obě výše uvedené varianty jsou naopak vítaným společníkem. V případě anaerobně zaměřené zátěže je naopak rozumnější nižší podíl bílkovin i tuků – nedám dopustit například na pomazánku z červené řepy.

sn04

Pro někoho by v takových situacích bylo nepředstavitelné pošmáknout si na rizotu, moje vizualizace je ale na to připravená stejně jako celý metabolismus.

sn05

Mám ve velké oblibě výrobu luštěninových pomazánek. Samozřejmě v co nejlépe stravitelné podobě. Upřednostňuji proto hrách, mungo nebo adzuki. Prakticky nikdy je nejím před tréninkem (minimálně 3 hodiny) z důvodu kombinace energeticky náročné stravitelnosti a extrémně nízkého glykemického indexu.

sn06

Aby bylo jasno – výše popisované situace jsou sice reálné, musím ale zdůraznit, že každý den začínám lisovanými šťávami – důvody vysvětluji v článku „Vstupte do světa lisovaných šťáv“.

Velikost jednotlivých porcí se vždy odvíjí od aktuálních schopností a potřeb trávicího traktu. Kromě lisovaných šťáv, kde se držím standardních 2 dcl, je vše proměnlivé – tedy obsah a poměry živin včetně zastoupené energie, hodnota glykemického indexu, termický dopad.

Chápete už důvody, proč se mi otevírá kudla v kapse, když někdo vyrukuje se standardizovaným jídelníčkem postaveným na přesně spočítaných poměrech energetické bilance a množství živin, navíc posvěceným finančně nákladným softwarem, který toto zpracovává?

13 komentářů

Vložit komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *