xx

Rekapitulace prvního týdne

První týden je za mnou a troufnu si tvrdit, že úspěšně. Ustál jsem pracovní šílenství všedních dní, v průběhu kterých se podařilo dodržet stravovací režim dle idealizovaných představ.

Co to znamená? Zjednodušeně to, že:

1. Byla dodržena pravidelnost – tedy je potřeba se vyhnout zbytečným katabolickým stavům způsobeným buď nedostatkem bílkovin (což je u veganského stravování sportovců nejčastější) nebo příliš dlouhým prodlevám mezi jednotlivými jídly. Časové intervaly nemám pevně nastavené, zásadně se na základě zkušeností řídím vlastními pocity, o kterých vím, že mají vždycky pravdu.

144-toskanska2. Byl zajištěn dostatečný přísun bílkovin blížící se pomyslné a tabulkově idealizované plnohodnotnosti. Protože jsem v režimu čistě rostlinné stravy, zaměřuji se na kombinaci jednotlivých zdrojů proteinů v každé porci. V tomto směru je základ hlavních chodů vždy opřen na dvojici obiloviny – luštěniny. Například ve čtvrtek to vyhrála kombinace toskánské fazolové polévky a fazolí mungo. U vedlejších porcí koukám na možnosti sloučení oříšků a semínek – v úterý jsem tak například na dopolední svačinu volil jáhlovou kaši s konopnými semínky. Obsah bílkovin nepřevýšil 20% z celkové energetické hodnoty jídla. 113-mungoObecně se tvrdí, že tyto dávky nejsou schopny nastartovat anabolizující pochody v těle vedoucí k podpoře nárůstu svalové hmoty. Tím se vůbec netrápím, protože z mého úhlu pohledu je klíčová kombinace adekvátního tréninku s prací na vlastní mysli. Jakýkoli přebytek proteinů vede pouze k přetěžování jater a ledvin, z finančního hlediska přetěžuje peněženku a energetického pohledu vyčerpává celý organismus. Toto tedy není a ani nebude moje cesta.

3. Byla udržena standardní hladina krevního cukru. Protože je můj stravovací režim verzí vysokosacharidové diety, neměl by na první pohled toto být problém. Při intenzívnější pohybové aktivitě je ale potřeba stravu nastavit tak, aby hodnota glykemického indexu i nálože nebyla zbytečně nízká. Hladina cukru sice bude u nízkoglykemických porcí stabilní, bývá ale pak problém s nastartováním se do tréninku. Kupodivu tak vzniká situace, kdy i při 60-70-procentním zastoupení sacharidů ve stravě se člověk cítí unavený. V praxi to znamená mít pod kontrolou příjem luštěnin, které jsou v oblasti glykémie extrémem, a pravidelně konzumovat lisované šťávy, které mají schopnost naopak krevní cukr „vyšroubovat“ více nahoru. Výhody šťáv jsme už shrnuli v minulých příspěvcích, jejich příjem je pravidelně ráno před snídaní, přibližně hodinu před tréninkem a co nejdříve po tréninku. V dávce před tréninkem se do směsi snažím přidat i listovou zeleninu a listy ginko biloby, které můj odšťavňovač umí zpracovat. Potréninková šťáva obsahuje poměrově více kořenové zeleniny s občasným přídavkem kousku ovoce – důvodem je potřeba dodat více cukrů pro nastartování obnovy vyčerpaného glykogenu.
157-adzuki-pomazankaVelkou výzvou byl prodloužený víkend, který proběhl na semináři „Síla myšlenky“ v Želivi na Vysočině. V úžasném prostředí krásné přírody a skvělého letního počasí jsem v individuálně nastaveném veganském jídelníčku, z něhož byl nejvíce nervózní kuchař připravující jídlo celé skupině, doplňoval bílkoviny z vlastně přivezených zdrojů. Skvěle posloužila adzuki pomazánka, která bez problému přežila převoz z domova společně se zeleninou i celozrnným pečivem. 101-mandle-s-ovocemPři záchvatu touhy po sladkém jsem nepoužil žádnou z mentálních technik probíraných v kurzu, ale volil elegantní řešení v podobě sušeného ovce s mandlemi. Jeden dodatečný postřeh – na hotelovém pokoji není v „polních podmínkách“ problém připravit ani banány s mákem, ze kterých se fajnšmekrům dělají „boule“ za ušima.

Celý seminář byl ryze pracovní, jako typická sova jsem se ale překonal a každé ráno proběhl trénink v podobě hodinového výklusu a následného posilování na pokoji s TRX, které jsou na cestách nerozlučným společníkem. V tomto režimu se svaly samozřejmě nenabírají, ale s tím je potřeba předem počítat. Podstatně důležitější je pocit pohody a nabité energie nejen z meditací a programování mysli, ale především z prožívání nových zkušeností, jako je přednášení přímo z jezera, jehož písek skvěle masíroval reflexní body na chodidlech. Prostě nirvána se vším všudy.

01 03 05
0000aa 000y 000z
4 komentářů

Vložit komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *